- Ksenia Porianou
Seksualundervisningen må bli bedre!

Det er ingen tvil om at seksualundervisningen er for dårlig. Jeg er selv elev på videregående. En undersøkelse av sex og samfunn, Norges største senter for seksuell og reproduktiv helse og rettigheter, fra 2016 viser at sju av ti grunnskolelærere mener kvaliteten på seksualundervisningen er for dårlig. Og jeg er helt enig. Seksualundervisningen er langt ifra bra nok. Jeg har kun hatt seksualundervisning én gang, og føler ikke at jeg har fått god nok informasjon.
En av utfordringene med dagens seksualundervisning er at lærerne er ukomfortable og gleder seg til å bli ferdig med kapittelet. Man burde jo heller ha lærere som er interesserte i å lære det bort. Flere lærere går kjapt igjennom kapittelet for å unngå flaue situasjoner og «dumme» spørsmål. Helsesykepleiere burde være mer til stede for å hjelpe lærerne med dette.
Et annet problem er at lærerne velger å fokusere heterofile forhold. Jeg som elev savner undervisning om grenser og ulike seksualiteter. Det er selvfølgelig viktig å vite hvordan man får barn og hva som skjer under svangerskapet, men man må ikke glemme å snakke om ulike seksualiteter. Dette er veldig viktig fordi den seksualundervisningen jeg har hatt, har ikke vært veldig nyttig for en med annen legning enn heterofile.
Grenser er også et veldig viktig tema. I min erfaring kan det virke som om noen ungdommer ikke har et klart bilde på hvor grensene går. Dette fører til en konstant usikkerhet og ubehag. Grenser er viktig for at unge jenter og gutter som vokser opp skal føle seg trygge.
Det er dessverre ikke alle som skjønner at et nei er et nei.